Grafisk skole var det praktiske grundlag for den frodighed og kunstneriske mangfoldighed, vi gennem en årrække har oplevet i dansk grafik, men det var Aksel Jørgensens disciplin og entusiasme, der var inspirationen. De høje krav, han stillede til præcision, kunne være knugende, men indebar også en frihed for teknisk dygtighed som bærer og formidler af sind og oplevelser, der skaber rum omkring den, der tør tage kravene op, og gør livet nærværende, fordi det bliver muligt at modtage det, og give det fra sig igen.
... Læs mere
... Læs mere
Derfor elsker vi formen og materialets muligheder og tænker med taknemmelighed på Aksel Jørgensen, der stillede krav, skænkede dem som en gave, der tændte håb, gav forhåbning. Jeg har arbejdet i spring og på en måde altid forladt grafikken, når jeg har arbejdet frem til et sted, hvor processen ligesom syntes at være blevet et instrument, der lover store glæder, ja, så føler jeg, at forhold, jeg ikke er herre over, har revet mig væk fra arbejdet, og at jeg ved at kigge ind i det forjættede land har haft glæden.
Fra Dan Sterup-Hansens tekst i "Dan Sterup-Hansen, Træsnit og raderinger. Grafisk orientering", udgivet af Hans Reitzel, København 1960.
Uddannelse: Kunstakademiet 1936-46 (Aksel Jørgensen, Holger J.Jensen).
Professor ved Kunstakademiet 1962 (mur- og rumkunst) og 1974 (grafisk skole). Har modtaget Eckersbergs Medalje 1950. Thorvalsens Medalje 1979.
Medlem af Den Frie Udstilling fra 1950.